Cadourile – bucurie, obligaţie sau interes?

Cadourile – bucurie, obligaţie sau interes?

present4

Sărbătorile de iarnă înseamnă tradiţii, împodobirea bradului, tăierea porcului, pregătirea cârnaţilor şi a tobei, înmuiatul turtelor şi miros de cozonaci. Tot o traditie a devenit şi goana după cadouri în mall-uri burduşite cu produse şi briz-brizuri de sezon.

Cât este plăcere şi cât este obligaţie sau interes de a oferi cadouri?

Psihologii americani au analizat şi ordonat experienţele pe care le traiau oamenii de Crăciun, în funcţie de cât erau de fericiti. Astfel, pe primul loc s-a clasat petrecerea timpului cu familia, urmat de activităţile religioase, activităţile tradiţionale, cumpărarea cadourilor, primirea cadourilor, activităti caritabile şi ospăţul din ziua de Craciun.

În timp ce petrecerea timpului cu familia şi activităţile religioase au influenţat puternic starea lor de bine, cadourile oferite sau cele primite nu au avut o influenţă notabilă asupra stării lor de spirit. Concluzia a fost că în ciuda banilor cheltuiţi şi a timpului petrecut la shopping-ul de cadouri, aceste activităţi nu aduc plus-valoare bucuriei de sărbători.

Cadourile şi semnificaţia lor psihologică

present5

Aşa cum un cadou luat la întâmplare simbolizează lipsă de interes sau chiar de respect, şi un cadou extrem de scump sau extrem de mare poate simboliza ceva. Fiecare cadou este însoţit de un mesaj al celui care îl oferă. Mesaj despre sine sau despre relaţia cu cel care primeşte cadoul.

Tindem să spunem că fiecare cadou este ambalat cu intenţii bune, iar gestul sau chiar efortul financiar sunt de bun-augur.

În realitate, lucrurile stau diferit.

Vă invit la un mic exerciţiu de memorie! Amintiţi-vă 3 cadouri primite despre care puteţi povesti la superlativ! Acum căutati în memorie 3 cadouri urâte sau nefolositoare pe care le-aţi primit în ultima vreme. Pe care dintre cadouri vi le-aţi amintit cel mai usor?

În articolul său “Psihologia socială a cadourilor”, psihologul Barry Schwartz descrie cadourile ca pe o modalitate de exprimare a imaginii pe care ceilalţi o au despre noi.

În acelaşi timp, cu cât cadoul este mai personalizat cu atât dezvaluie mai mult din personalitatea şi stilul persoanei care îl oferă.

De ce a cumpăra un cadou poate fi aşa de greu?

În ciuda atmosferei de sărbătoare, a spiritului Crăciunului şi a mirosului de vin fiert cu scorţişoară, de cele mai multe ori alegerea cadourilor generează stres şi anxietate. De la dorinta de a găsi cadoul perfect sau măcar potrivit, ajungem să ne temem de eşec sau de penibil şi să ne tot întrebăm “şi dacă nu-i place?”.

Ne întoarcem la exerciţiul de memorie de mai sus..

Care cadouri au fost uşor de reamintit? De ce tocmai acestea?

Studiul American “Partea întunecată a cadoului” coordonat de John F. Sherry, Jr, a arătat că oamenii sunt ambivalenţi şi chiar negativişti când vine vorba de oferit cadouri. Oamenii se tem în egală măsură de primirea şi oferirea unui cadou nepotrivit. Cadourile nepotrivite lasă o amprentă emoţională negativă în memoria celui care le primeşte. De la dezamăgire, nemulţumire şi furie, până la durere şi suferinţă, aceste sentimente vor însoţi amintirea acelui cadou şi implicit a celui care l-a oferit.

În relaţiile de cuplu, bărbaţii şi femeile reactionează diferit la primirea unui cadou nesatisfacator. De fapt, în cuplu, cadoul potrivit simbolizează compatibilitatea dintre parteneri. Lucrurile se complică atunci când cadoul este total pe lânga ce şi-ar dori partenerul. Spre surprinderea mea, cercetările au arătat că bărbaţii sunt cei care reanalizează “termenii şi condiţiile” relaţiei, pe când femeile caută explicaţii care să justifice cadoul nepotrivit şi în acest fel să-şi protejeze relaţia.

present6

Spune ce cadou oferi ca să-ţi spun cine eşti!

De ce oferă oamenii cadouri?

1.  Din plăcerea de a dărui

Poate aţi auzit vorba aceasta “tu eşti în stare să-ţi dai şi haina de pe tine!”. Ei bine, aceşti oameni au o plăcere deosebită de a face celorlalţi pe plac, de a-i vedea multumiţi şi fericiţi. Pentru ei Crăciunul este cea mai frumoasă parte a anului şi cea mai încărcată cu activităţi de caritate şi generozitate.

2.  Din dorinţa de a se pune în valoare

În sens negativ, desigur! Cadourile extrem de scumpe sau de mari ale acestor oameni arată statutul lor social, puterea lor financiară şi nimic mai mult. Pentru acest tip de cadouri a fost inventat serviciul de schimbare a cadoului, ceea ce arată lipsa de implicare emoţională a celui care îl oferă. Astfel de cadouri prind la copiii mici care cred în Moş Crăciun, însa pentru adolescenţi şi adulţi pot fi extrem de dureroase.

3. Din dorinţa de a părea ceva ce nu sunt

Astfel de oameni lucrează la crearea unei imagini perfecte de generozitate, oferind cadouri peste cadouri. Agenda lui ascunsă iese la iveală în momentul în care face diferenţe fără reţinere, avantajând pe unii în defavoarea altora. Banii şi valoarea cadourilor sunt importante, de aceea astfel de oameni sunt dezamăgiţi dacă nu primesc  cadouri scumpe.

4. Din dorinţa de a avea puterea

Aceşti oameni iubesc puterea şi controlul şi ştiu cum să manipuleze natura simbolică a cadoului. Ştiu cum cadourile pot afecta emoţional, de aceea le aleg tocmai pe acelea care pot cauza frustrări şi durere. De exemplu, haine cu 2 numere mai mici pentru o femeie supraponderală.

5. Din plăcerea de a se victimiza

Aţi întâlnit vreodată pe cineva care să vă povestească în detaliu efortul lui de a vă găsi cadoul perfect? De peripeţiile prin care a trecut, “monştri cu care s-a luptat” şi “chinurile pe care le-a îndurat” tocmai pentru acest cadou? Pentru astfel de oameni nu aveţi voie să spuneţi că nu vă place cadoul pentru că v-ar considera total nerecunoscători.

Din fericire, dacă reuşiţi să priviţi lucrurile cu amuzament, sărbătorile alături de aceste “victime ale cadourilor” pot fi chiar distractive.

present3

Vă doresc spor la shopping de cadouri şi să alegeţi cu inima!

Cu drag,

semnatura Alina

Articol  adaptat după articolul „Christmas Angst and the Psychology of Gifts: 5 Giver Types” de Peg Streep.

Reclame

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s