Cum acordăm primul ajutor emoţional

trauma help

Povestea începe cu o întâmplare din perioada de proaspătă mămică. Băieţelul nostru avea câteva luni şi îl plimbam prin parc ca în fiecare după-amiază fără să ştiu că acea după-amiază urma să mă afecteze atât de mult. Iată ce s-a întâmplat..

În liniştea jucăuşă a parcului plin de copii, vocea isterică a unei femei speriate ne-a atras  atenţia tuturor. Era o bunică disperată că nepotul ei cel mare a căzut şi şi-a pierdut cunoştinţa. Ţipătul puternic de panică al bunicii l-a speriat şi pe nepotul cel mic aflat într-un cărucior care a început să plângă speriat.

Dacă o altă mămică a încercat să o liniştească pe bunică (Liniştiţi-vă, doamnă, că ne speriaţi copiii), eu am avut o reacţie la care nu m-aş fi aşteptat. În momentul în care copilul din cărucior a început să plângă, m-am repezit la cărucior, am luat copilul în braţe şi am încercat să îl liniştesc. Încercam să îmi stăpânesc lacrimile, căutând privirea soţului meu uimit de reacţia mea. Nici acum nu ştiu cum aş fi reacţionat dacă soţul meu nu ar fi fost cu noi.

Am meditat la întâmplarea aceasta emoţionantă şi am realizat cât de important este să ştim să oferim PRIMUL AJUTOR EMOŢIONAL ÎN SITUAŢII DE CRIZĂ.

Dezechilibrul hormonal si sensibilitatea post-natală pe care le-am avut ca mamă în primele luni după naştere, au fost principalele explicaţii pe care le-am dat comportamentului meu. Cu toate acestea, mă întreb şi astăzi cum aş fi reacţionat în alte circumstanţe.

Atunci când o persoană are un atac de panică sau o criză nervoasă în prezenţa noastră, tindem să reacţionăm instinctiv şi intuitiv. Facem ce simţim sau nu facem nimic. Suntem suportivi sau agresivi fără să ştim dacă modul în care reacţionăm ajută sau nu.

Iată câteva sfaturi utile despre cum să acorzi PRIMUL AJUTOR EMOŢIONAL ÎN SITUAŢII DE CRIZĂ:

1. Păstrează-ţi calmul!

2. Dacă vrei să ajuţi o persoană pe care nu o cunoşti, începe prin a te prezenta şi a-i spune clar că nu eşti specialist, dar că vei face tot ce este posibil ca să o ajuţi.

3. Fii deschis şi oferă răspunsuri oneste atât adulţilor, cât şi copiilor.

4. Oferă detalii amănunţite despre ce se va întâmpla cu persoana aflată în criză, tocmai pentru a-i reduce frica de necunoscut şi a-i diminua stresul.

5. Asigură-te că persoana aflată în criză nu este în stare de şoc! Repetă anumite propoziţii de câteva ori şi verifică atenţia persoanei pe care o ajuţi.

6. Ascultă cu atenţie şi încurajează respiraţia profundă. Persoanele aflate sub stres obişnuiesc să povestească de mai multe ori ce li s-a întâmplat tocmai pentru a primi validarea altora.

7. Nu face pe Super-Eroul! Fii conştient de limitele tale şi cere ajutorul celor care te pot sprijini!

8. Lasă lacrimile să curgă! Descărcarea emoţională prin plâns este sănătoasă, de aceea în loc de Nu mai plânge!, întrebaţi dacă doreşte un şerveţel.

9. Ascultă mai mult şi vorbeşte mai puţin! Persoana aflată în suferinţă are nevoie de cineva care să îi fie alături, care să o asculte şi să o înţeleagă.

În unele cazuri o îmbrăţişare poate fi de folos. Verificaţi mai întâi dacă este ok să faceţi acest gest pentru a vă asigura că nu încălcaţi spaţiul intim al persoanei aflate în criză.

Primul ajutor emoţional în criză se bazează pe principiul Mai puţin înseamnă mai mult. Este suficient să fim prezenţi, să ne păstrăm calmul şi să ascultăm fără să judecăm sau să creem explicaţii şi justificări.

semnatura Alina

Reclame

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s