Hai la joaca!

Pornind de la legendara expresie “Daca-i copil, sa se joace!”, atunci cand vorbim de joaca – jocuri, cu totii ne gandim la copii. Pentru adulti, jocurile copiilor sunt modalitati de exprimare libera, necenzurata, precum si de consumare si descarcare a energiei.

Despre unii copii se spune ca nu stiu sa se joace, iar despre alti copii – ca numai sa se joace stiu. Pornind de aici, ne propunem sa aflam ce inseamna jocul pentru un copil.

Copiii intre 6 luni si 2 anisori, sunt la varsta in care se descopera pe sine, cunosc mediul de familie si traiesc in dependenta maxima cu mama sau cu adultul care are grija de el.

In aceasta perioada a copilariei, jocul este individual, iar jucariile folosite de copil sunt investite cu calitati umane si chiar primesc denumiri similare cu numele membrilor familiei. Copilul este eroul principal, care solicita toata atentia adultului.

Desi la aceasta varsta, jocul impreuna cu copii de aceeasi varsta nu are mari sanse de reusita, este sanatos ca parintii sa incurajeze copilul sa asiste pentru inceput si apoi sa se implice in activitatile de grup.

In familiile in care exista mai multi frati, copilul accepta mult mai usor sa se joace cu alti copii.

Dupa varsta de 3 ani, varsta propice inceperii gradinitei, copilul traieste etapa dezvoltarii sociale in care invata si accepta sa imparte jucariile cu ceilalti copii. Atat parintii, cat si cadrele didactice au puterea de a dezvolta dragostea copilului pentru jocul cu ceilalti.

Parintii care transmit copilului mesaje de genul ”Sa nu strici jucariile! sau Sa nu imparti jucariile cu copiii obraznici ! sau Sa fii cuminte si sa nu aud de la doamna educatoare ca ai stricat vreo jucarie!”, pot fi denumiti parinti inhibitori. Ca raspuns la aceste mesaje, copilul isi blocheaza orice nevoie de a experimenta jocul alaturi de alti copii si se comporta fie ca niste copii retrasi, timizi, fie ca niste copii egoisti, agresivi cu ceilalti, care incearca sa se apropie de jucariile lui.

Pe de alta parte, mesajele parentale precum “Este distractiv sa ne jucam cu ceilalti copii! Sau “Ce bine si frumos este sa avem prieteni!”, sunt mesaje sanatoase, pozitive, care il ajuta pe copil sa simta bucuria desfasurarii unor activitati colective si sa isi dezvolte sociabilitatea, increderea in sine si in ceilalti.

In momentul de fata, spatiile inchise, precum salile de joaca ofera alternative variate de distractie si sunt preferatele copiilor si ale parintilor in anotimpurile reci.

Cu toate acestea, jocurile in aer liber (in parc, spatii verzi, pe nisip) alaturi de alti copii si intr-un spatiu generos, ofera libertate de miscare, de explorare, de a fi ei insisi. Pe langa o buna dezvoltare fizica, jocurile invata copiii sa respecte regulile si sa se conformeze unor cerinte. In felul acesta, ei se adapteaza grupului si pe viitor societatii. Sunt acceptati in grup, empatizeaza cu ceilalti copii si cunosc satisfactia victoriei sau tristetea infrangerii.

Jocurile in aer liber precum elasticul, baba oarba, ratele si vanatorii, flori, fete sau baieti, matele incurcate, prinselea, sotron, sunt jocuri colective si competitive. Intotdeauna ele vor avea un invingator si un invins.

Mesajele precum “Tu esti cel mai bun!” sunt benefice in situatia in care copilul este invingator si extrem de debusolante atunci cand copilul pierde. Copilul care a iesit pe locul 2 sau pe ultimul loc poate spune “Cum poti sa zici ca sunt cel mai bun daca nu am castigat?” si in felul acesta isi poate pierde increderea in sine si placerea de a se juca.

Cu cat jocurile sunt mai variate, cu atat copilul are mai multe de castigat. In joc copilul invata, isi antreneaza creativitatea si depune efort fizic si psihic.

Jocurile de explorare precum ….. ajuta copilul sa cunoasca si sa descopere lucruri noi. Ele stimuleaza motivatia de a cunoaste si implicit de a invata.

Jocurile de miscare, cum ar fi prinselea, ratele si vanatorii, elasticul, sotron, presupun folosirea corpului in activitati, care solicita competentele fizice ale copilului. Miscarea in general si miscarea in aer liber in special, este importanta pentru dezvoltarea motricitatii copilului si a controlului asupra corpului.

Jocurile de manipulare a obiectelor de genul pieselor lego, a cuburilor sau a pieselor de mozaic antreneaza capacitatea de coordonare si control si dezvolta motricitatea fina a copilului. Cel mai important beneficiu este castigarea independentei de actiune si autocontrol.

Jocurile de socializare, precum Fete –filme sau baieti, Telefonul fara fir, implica interactiunile copilului cu ceilalti si incurajeaza imitatia si dezvoltarea comunicarii sociale.

Jocurile de simulare, gen Mima, consta in folosirea imaginatiei de catre copil si il invata sa isi foloseasca rolurile sociale ulterioare.

Jocurile de solutionare a problemelor, precum Matele incurcate, Tomapan, Spanzuratoare, Sudoku, integrame, dezvolta gandirea si viteza de identificare a solutiilor optime.

Indiferent de tipul de joc, parintele va fi mereu un model pentru copil. Cunoscand lucrul acesta, parintele trebuie sa arate copilului ca frumusetea jocului este data de solutiile variate si noi pe care le poate gasi.

Recompensati copilul cu laude pentru felul in care gandeste modalitati de castig, chiar daca nu reuseste sa castige de prima data.

Incurajand-ul sa puna in practica ideile noi, ii stimulati imaginatia si increderea in a se exprima.

Luati in considerare fiecare “inventie” a copilului si evitati cuvinte precum “e o idee proasta” sau “nu cred ca o sa reusesti!”, caci pana la urma jocul dezvolta spontaneitatea si autenticitatea copilului si a adultului ce va sa fie.

Reclame

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s